stars.gov.lv

Aprūpētājs

Programmas veids
Profesionālās tālākizglītības programma
Mācību nozare
Veselības un sociālās aprūpes nozare
Īstenošanas vietas
  • Valērijas Seiles iela 1 k-4, Rīga, LV-1019
Mācību izmaksas par vienu dalībnieku
1 800,78 €
Personas līdzfinansējums
90,04 €
Priekšzināšanu līmenis

Pamata digitālās prasmes

Prasības iepriekšējai izglītībai
Vispārējā pamatizglītība (Apliecība par vispārējo pamatizglītību)
Galvenās tēmas

Profesionālo kompetenču moduļi

Drošas darba vietas un darba vides nodrošināšana

Atbalsta sniegšana klientam aprūpes laikā 

Klienta dzīves kvalitātes nodrošināšana 

Klienta aprūpes process un pašaprūpe 

Higiēnas procedūru nodrošināšana 

Klienta vispārējā veselības stāvokļa un vitālo rādītāju novērtēšana 

Klienta pamatvajadzību nodrošināšana 

Mājturības pamati 

Klienta ar funkcionāliem traucējumiem aprūpe 

Sociālās aprūpes nodrošināšana

Infekcioza klienta aprūpe 

Paliatīvā aprūpe 

Pirmā palīdzība 

Kvalifikācijas prakse

Mūžizglītības kompetenču moduļi

Sabiedrība un cilvēka drošība (1., 2.līmenis) 

Valodas, kultūras izpratne un izpausmes (1., 2.līmenis)

Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas (1.līmenis)

Profesionālo kompetenču moduļi vai profesionālie mācību priekšmeti

Alternatīvie komunikācijas veidi

Digitālās prasmes aprūpētāja darbā

Mūžizglītības kompetenču moduļi

Iniciatīva un uzņēmējdarbība 

Zaļās prasmes


Kopējais stundu (akadēmiskais) skaits, no kurām:
640
Teorija klātienē
2
Teorija attālināti
196
Praktiskie darbi klātienē
76
Praktiskie darbi attālināti
126
Prakse klātienē
240
Zaļās prasmes un kompetences
Profesionālās kompetences
  • Spēja nodrošināt klientam nepārtrauktu uzraudzību.
  • Spēja nodrošināt klientam tehniskā palīglīdzekļa pieejamību.
  • Spēja veikt galvas ādas kopšanu un matu mazgāšanu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja atpazīt klienta veselību un drošību apdraudošos faktorus.
  • Spēja izvērtēt tehniskā palīglīdzekļa funkcionalitāti saskaņā ar lietošanas instrukciju.
  • Spēja veikt klienta ikdienas matu sakārtojumu, lietojot atbilstošu aprīkojumu un kosmētikas līdzekļus.
  • Spēja veidot drošu vidi telpā un ārpus tās.
  • Spēja veikt klienta tehnisko palīglīdzekļu kopšanu saskaņā ar to lietošanas instrukciju.
  • Spēja veikt klienta sejas apmatojuma kopšanu, pielietojot nepieciešamos instrumentus un materiālus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
  • Spēja novērst klienta nošķiršanās un izolēšanas riskus un rīkoties saskaņā ar klienta vēlmēm.
  • Spēja nodrošināt klientam medikamentu uzņemšanu, atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem un rekomendācijām.
  • Spēja veikt klienta sejas (acu, ausu un deguna) ikdienas kopšanu, lietojot atbilstošus higiēnas un kosmētikas līdzekļus, kā arī medikamentus.
  • Spēja veicināt klienta līdzdarbību garīgās, fiziskās un sociālās aprūpes nodrošināšanā.
  • Spēja veikt klienta veselības stāvokļa novērošanu un identificēt izmaiņas veselības stāvokļa izmaiņas.
  • Spēja veikt klienta zobu un zobu protēžu tīrīšanu, pielietojot zobu un zobu protēžu tīrīšanas līdzekļus.
  • Spēja sniegt informāciju klientam par aktivitāšu nepieciešamību un to pieejamību.
  • Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
  • Spēja veikt klienta mutes dobuma kopšanu, pielietojot mutes dobuma kopšanas līdzekļus.
  • Spēja ievērot klienta datu aizsardzību un konfidencialitāti.
  • Spēja pielietot inventāru klienta higiēnas procedūru nodrošināšanai.
  • Spēja veikt klienta atbalstīšanu ikdienas aktivitāšu veikšanā un sīkās motorikas attīstīšanai, saglabāšanai un uzturēšanai.
  • Spēja lietot informācijas tehnoloģijas (profesionālās lietojumprogrammas) veikto aprūpes darbību atzīmēšanai.
  • Spēja novērtēt klienta sadarbības spējas higiēnas procedūru nodrošināšanas laikā.
  • Spēja identificēt klienta intereses.
  • Spēja precīzi dokumentēt aprūpes procesā veiktās darbības.
  • Spēja sagatavot aprīkojumu un telpu klienta higiēnas procedūru veikšanai.
  • Spēja motivēt klientu izteikt ierosinājumus pakalpojuma uzlabojumiem.
  • Spēja izvērtēt vides pieejamības iespējas pirms pasākumu apmeklēšanas.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības un klienta drošību.
  • Spēja noskaidrot klienta apmierinātību ar sniegto aprūpes pakalpojumu un tā kvalitāti.
  • Spēja nodrošināt pasākumu apmeklēšanu, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbības iespējas mazgāšanās veikšanai.
  • Spēja veidot jēgpilnu dialogu klienta dzīves aktivitāšu uzturēšanai.
  • Spēja apzināt klienta vajadzības pēc sabiedriskās dzīves.
  • Spēja noteikt klienta veselības stāvokļa izmaiņas, pielietojot tehniku veselības stāvokļa izmaiņu noteikšanai.
  • Spēja sniegt klientam psihoemocionālu un psihosociālu atbalstu.
  • Spēja mudināt klientu saglabāt līdzdarbību pašaprūpē.
  • Spēja sniegt klientam atbalstu un drošības sajūtu pārvietošanās laikā.
  • Spēja informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos aprūpes jautājumos.
  • Spēja veikt pasākumus infekciju izplatības mazināšanai vai novēršanai saistībā ar klienta izdalījumiem.
  • Spēja iesaistīt klientu aprūpes procesā.
  • Spēja izskaidrot klientam pakalpojuma saņemšanas un sniegšanas nosacījumus.
  • Spēja veikt klienta izdalījumu savākšanu atbilstoši izdalījumu veidam.
  • Spēja nodrošināt klientam dzīves aktivitātes un to saglabāšanu.
  • Spēja nodrošināt klienta drošību tehnisko palīglīdzekļu izmantošanas laikā.
  • Spēja iesaistīt klientu piedāvātajās aktivitātēs un veselības aprūpes pakalpojumos, ievērojot veselības aprūpes speciālistu rekomendācijas.
  • Spēja veikt izdalījumu novērtēšanu saistībā ar klienta veselības pataloģijām.
  • Spēja veikt klienta ledusskapja atkausēšanu un tīrīšanu, ievērojot elektrodrošības pasākumus un pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumus.
  • Spēja veikt klienta pārvietošanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja veidot pozitīvu dialogu ar klientu par aprūpes procesā iesaistīto profesionāļu darbības mērķiem.
  • Spēja identificēt urinācijas un defekācijas problēmas klientiem ar mazkustīgu dzīves veidu.
  • Spēja veikt istabas augu kopšanu pēc klienta lūguma.
  • Spēja pielietot pozicionēšanas tehniku izgulējumu profilakses nodrošināšanai.
  • Spēja identificēt patoloģiskos procesus pēc urinācijas un defekācijas.
  • Spēja veikt pasākumus siltuma nodrošināšanai un saglabāšanai, atbilstoši ugunsdrošības prasībām.
  • Spēja vienoties ar klientu par viņa personīgo mantu glabāšanas un kārtošanas kārtību.
  • Spēja nodrošināt klienta komfortu un drošību pozicionēšanas laikā.
  • Spēja nodot un saņemt informāciju atbilstoši kompetencei.
  • Spēja veikt darbības klienta urinācijas un defekācijas nodrošināšanai.
  • Spēja lietot, kopt un uzglabāt virtuves inventāru un sadzīves tehniku.
  • Spēja veikt klienta apavu kopšanu un nodrošināt to glabāšanu atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja veikt klienta pozicionēšanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu pozicionēšanas laikā, kā arī ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja strādāt komandā, ja pakalpojums vienlaicīgi jānodrošina vairākiem speciālistam.
  • Spēja motivēt klientu ievērot dienas režīmu.
  • Spēja nodrošināt klienta veļas tīrību un uzglabāšanu.
  • Spēja nodrošināt dzeramā ūdens uzglabāšanu, atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja veikt klienta gultas klāšanu un gultas veļas maiņu, lietojot atbilstošu tehniku “aizņemtas gultas” un “neaizņemtas gultas” klāšanā.
  • Spēja izprast kompetenču sadalījumu starp dažādu pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja nodrošināt atkritumu savākšanu, šķirošanu un utilizāciju atbilstoši sociālās aprūpes iestādes higiēniskajam un pretepidēmiskajam plānam.
  • Spēja veikt ūdens piegādi un iznešanu, ievērojot sanitārās un ergonomikas prasības.
  • Spēja nodrošināt pasākumus infekciju izplatības kontrolei infekciozas veļas savākšanas laikā.
  • Spēja vienoties ar citiem komandas locekļiem par turpmāko informācijas apmaiņu un atgriezeniskās saites uzturēšanu.
  • Spēja veikt aprūpes darbības pilnvērtīga miega un atpūtas nodrošināšanai.
  • Spēja veikt telpu ikdienas uzkopšanu saskaņā ar higiēnas un pretepidēmiskā režīma prasībām, ievērojot telpu uzkopšanas zonējumu.
  • Spēja nodrošināt klienta ķermeņa veļas maiņu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām un pašaprūpes līmenim.
  • Spēja nodrošināt regulāru un precīzu informācijas sniegšanu aprūpes procesā iesaistītajām personām par sasniegtajiem rezultātiem un vēlamajām izmaiņām.
  • Spēja identificēt iespējamās komplikācijas, veicot klienta barošanu caur zondi.
  • Spēja rūpēties par klienta mājdzīvniekiem pēc klienta norādījumiem.
  • Spēja noteikt un iespēju robežās novērst vai mazināt inkontinences izraisītās komplikācijas.
  • Spēja iesaistīties komandas darbā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja asistēt veselības aprūpes speciālistam klienta barošanā caur zondi.
  • Spēja iegādāties pārtikas produktus atbilstoši veselīga uztura pamatnosacījumiem, ievērojot to realizācijas termiņus.
  • Spēja novērtēt kāju nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja nodrošināt higiēnas procedūras klientam ar inkontinenci.
  • Spēja identificēt iespējamos draudus pakalpojuma sniegšanas laikā un piesaistīt attiecīgo speciālistu to novēršanai.
  • Spēja nodrošināt sabalansēta uztura uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fiziskajam stāvoklim, pielietojot klienta barošanas tehniku un speciālos traukus un galda piederumus barošanas nodrošināšanai klientam ar funkcionāliem vai kognitīviem traucējumiem.
  • Spēja veikt klienta kāju un nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus kāju un nagu kopšanai.
  • Spēja veikt klienta ar inkontinenci aprūpi, lietojot inkontinences higiēnas aprīkojumu, mazgāšanas un kosmētiskos līdzekļus.
  • Spēja novērtēt tehniskā palīglīdzekļa, vides pieejamības, specializētā transporta nozīmi aprūpes procesa nodrošināšanā.
  • Spēja ievērot veselīga ēdiena pagatavošanas pamatprincipus.
  • Spēja veikt pirkumus atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja novērtēt roku nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja veikt klienta starpenes aprūpi, pielietojot aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus atbilstoši klienta aprūpes līmenim.
  • Spēja izprast pakalpojumu pēctecības un mijiedarbības nozīmi aprūpes procesā.
  • Spēja pagatavot ēdienu klientam, ievērojot klientam nozīmēto ārstnieciskās diētas formu ēdiena pagatavošanai.
  • Spēja ievērot korespondences konfidencialitāti.
  • Spēja veikt klienta roku ādas un roku nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus roku un roku nagu kopšanai.
  • Spēja lietot kāju un nagu kopšanas tehniku atbilstoši klienta sadarbošanās spējām, veselības stāvoklim.
  • Spēja sadarboties ar klienta atbalsta sistēmām - personām, iestādēm, speciālistiem un pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja nodrošināt pietiekamu šķidruma uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
  • Spēja sagatavot vai palīdzēt sagatavot korespondenci un sūtījumu atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja novērtēt klienta veselības stāvokli pirms un pēc masāžas pamatelementu lietošanas.
  • Spēja veikt procedūras un pasākumus pēc saskarsmes ar potenciāli infekcioziem bioloģiskiem materiāliem.
  • Spēja palīdzēt klientam apģērbties vai noģērbties, ievērojot klienta individuālās vajadzības un funkcionālos traucējumus.
  • Spēja veikt preses izdevumu iegādi, pasūtīšanu vai abonēšanu atbilstoši klienta interesēm, t.sk. izmantojot e-vidi.
  • Spēja lietot masāžas tehnikas pamatelementus klienta asinsrites uzlabošanai higiēnas procedūru veikšanas laikā.
  • Spēja nodrošināt klientu izolāciju epidēmiju un infekcijas slimību laikā.
  • Spēja sagatavot nepieciešamos resursus, aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus kvalitatīvai klienta aprūpes nodrošināšanai.
  • Spēja ievērot konfidencialitāti veicot maksājumus.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības, ādas īpatnības un klienta drošību.
  • Spēja nodrošināt infekciju kontroli infekciju slimību izplatības un epidēmiju laikā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja sagatavoties aprūpes darba veikšanai, izvēloties piemērotus aprūpes līdzekļus, tehnisko aprīkojumu un iekārtas.
  • Spēja veikt klienta uzticētos maksājumus, t.sk. maksājumus e-vidē.
  • Spēja izvēlēties klienta mazgāšanas veidu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja orientēties normatīvajos aktos, kas regulē aprūpes darbu.
  • Spēja sniegt pirmo palīdzību visās vecuma grupās savas kompetences ietvaros.
  • Spēja veikt darbības klienta pēcnāves aprūpes nodrošināšanā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja ievērot klienta tiesības, sekojot līdzi aktualitātēm nozares saistošajos normatīvajos aktos.
  • Spēja palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās.
  • Spēja veikt paliatīva un mirstoša klienta aprūpi.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbību mazgāšanas procesā.
  • Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus tehniskos palīglīdzekļus klientam piemērotākos un atbilstošākos tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja iesaistīties drošības pogas un elektroniskās uzraudzības sistēmas lietošanā.
  • Spēja veikt specifisko aprūpi atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām.
  • Spēja lietot matu mazgāšanas inventāru, mazgāšanas līdzekļus, kosmētiku atbilstoši matu mazgāšanas veidam un klienta individuālajām vajadzībām.
Personai nepieciešamais materiāltehniskais nodrošinājums

Dators vai planšete ar stabilu interneta pieslēgumu, kas aprīkots ar kameru un mikrofonu, lai nodrošinātu kvalitatīvu iesaisti un līdzdalību praktisku darba uzdevumu izpildē mācību laikā.  Iespējai datorā instalēt mācībām nepieciešamās bezmaksas vai izglītības iestādes nodrošinātās programmas.  

Noslēguma pārbaudījums
Eksāmens
Izglītības dokuments
Profesionālās kvalifikācijas apliecība
Uz izglītības programmu attiecināmā kvalifikācija
Aprūpētājs (3.PKL)
Valoda
Latviešu
Paredzētais mācību norises laiks
  • darba dienu vakari
  • brīvdienas
  • jaukti
Īstenošanas periods (nedēļās)
36
Informācija par izglītības programmu izglītības iestādes tīmekļa vietnē