stars.gov.lv

Aprūpētājs

Programmas veids
Profesionālās tālākizglītības programma
Mācību nozare
Veselības un sociālās aprūpes nozare
Īstenošanas vietas
  • Tomsona iela 37, Rīga, LV-1013
Mācību izmaksas par vienu dalībnieku
1 800,78 €
Personas līdzfinansējums
90,04 €
Priekšzināšanu līmenis

Nav

Prasības iepriekšējai izglītībai
Vispārējā pamatizglītība (Apliecība par vispārējo pamatizglītību)
Galvenās tēmas

Palīdzēt klientam noģērbties un apģērbties. Nodrošināt klienta pamatvajadzības visās vecuma grupās. Higiēnas procedūru nodrošināšana atbilstoši klienta attīstības līmenim un vecumam. Nodrošināt klientam higiēnas procedūras un attīstīt pašaprūpi. Pozicionēt klientu. Palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās, izmantojot mobilitātes palīglīdzekļus. Pavadīt klientu uz dažādiem pasākumiem vai klientam svarīgām vietām. Novērot klienta veselības stāvokli un aizpildīt nepieciešamo aprūpes dokumentāciju. Kopt/uzturēt klienta tehniskos palīglīdzekļus. Veikt paliatīva klienta aprūpi. Veicināt klienta dzīves aktivitātes un dzīves kvalitātes uzturēšanu. Sniegt atbalstu klientam ikdienas aktivitātēs, atpūtā un hobijos. Veicināt klienta atbildību par līdzdarbību garīgajā, fiziskajā un sociālajā pašaprūpē. Ievērot klienta tiesības un drošību aprūpes laikā. Ievērot sociālās aprūpes iestādes higiēnas un pretepidēmiskā plāna režīmu. Sadarboties   ar   klienta   atbalsta sistēmām –personām,  iestādēm,  speciālistiem  un pakalpojumu sniedzējiem. Informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos. Sniegt pirmo palīdzību kompetences ietvaros. 

Kopējais stundu (akadēmiskais) skaits, no kurām:
640
Teorija klātienē
58
Teorija attālināti
138
Praktiskie darbi klātienē
204
Prakse klātienē
240
Profesionālās kompetences
  • Spēja noskaidrot klienta apmierinātību ar sniegto aprūpes pakalpojumu un tā kvalitāti.
  • Spēja izvērtēt vides pieejamības iespējas pirms pasākumu apmeklēšanas.
  • Spēja sniegt pirmo palīdzību visās vecuma grupās savas kompetences ietvaros.
  • Spēja veidot jēgpilnu dialogu klienta dzīves aktivitāšu uzturēšanai.
  • Spēja nodrošināt pasākumu apmeklēšanu, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja mudināt klientu saglabāt līdzdarbību pašaprūpē.
  • Spēja apzināt klienta vajadzības pēc sabiedriskās dzīves.
  • Spēja noteikt klienta veselības stāvokļa izmaiņas, pielietojot tehniku veselības stāvokļa izmaiņu noteikšanai.
  • Spēja iesaistīt klientu aprūpes procesā.
  • Spēja sniegt klientam atbalstu un drošības sajūtu pārvietošanās laikā.
  • Spēja informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos aprūpes jautājumos.
  • Spēja nodrošināt klientam dzīves aktivitātes un to saglabāšanu.
  • Spēja palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās.
  • Spēja izskaidrot klientam pakalpojuma saņemšanas un sniegšanas nosacījumus.
  • Spēja sniegt klientam psihoemocionālu un psihosociālu atbalstu.
  • Spēja veikt klienta ledusskapja atkausēšanu un tīrīšanu, ievērojot elektrodrošības pasākumus un pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumus.
  • Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus tehniskos palīglīdzekļus klientam piemērotākos un atbilstošākos tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja iesaistīt klientu piedāvātajās aktivitātēs un veselības aprūpes pakalpojumos, ievērojot veselības aprūpes speciālistu rekomendācijas.
  • Spēja veikt pasākumus infekciju izplatības mazināšanai vai novēršanai saistībā ar klienta izdalījumiem.
  • Spēja veikt ūdens piegādi un iznešanu, ievērojot sanitārās un ergonomikas prasības.
  • Spēja veikt istabas augu kopšanu pēc klienta lūguma.
  • Spēja nodrošināt klienta drošību tehnisko palīglīdzekļu izmantošanas laikā.
  • Spēja veidot pozitīvu dialogu ar klientu par aprūpes procesā iesaistīto profesionāļu darbības mērķiem.
  • Spēja veikt klienta izdalījumu savākšanu atbilstoši izdalījumu veidam.
  • Spēja veikt pasākumus siltuma nodrošināšanai un saglabāšanai, atbilstoši ugunsdrošības prasībām.
  • Spēja vienoties ar klientu par viņa personīgo mantu glabāšanas un kārtošanas kārtību.
  • Spēja veikt klienta pārvietošanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja nodot un saņemt informāciju atbilstoši kompetencei.
  • Spēja veikt izdalījumu novērtēšanu saistībā ar klienta veselības pataloģijām.
  • Spēja veikt klienta apavu kopšanu un nodrošināt to glabāšanu atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja pielietot pozicionēšanas tehniku izgulējumu profilakses nodrošināšanai.
  • Spēja strādāt komandā, ja pakalpojums vienlaicīgi jānodrošina vairākiem speciālistam.
  • Spēja identificēt urinācijas un defekācijas problēmas klientiem ar mazkustīgu dzīves veidu.
  • Spēja lietot, kopt un uzglabāt virtuves inventāru un sadzīves tehniku.
  • Spēja nodrošināt dzeramā ūdens uzglabāšanu, atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja nodrošināt klienta komfortu un drošību pozicionēšanas laikā.
  • Spēja izprast kompetenču sadalījumu starp dažādu pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja identificēt patoloģiskos procesus pēc urinācijas un defekācijas.
  • Spēja nodrošināt klienta veļas tīrību un uzglabāšanu.
  • Spēja veikt klienta pozicionēšanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu pozicionēšanas laikā, kā arī ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja vienoties ar citiem komandas locekļiem par turpmāko informācijas apmaiņu un atgriezeniskās saites uzturēšanu.
  • Spēja veikt darbības klienta urinācijas un defekācijas nodrošināšanai.
  • Spēja nodrošināt atkritumu savākšanu, šķirošanu un utilizāciju atbilstoši sociālās aprūpes iestādes higiēniskajam un pretepidēmiskajam plānam.
  • Spēja veikt klienta gultas klāšanu un gultas veļas maiņu, lietojot atbilstošu tehniku “aizņemtas gultas” un “neaizņemtas gultas” klāšanā.
  • Spēja nodrošināt regulāru un precīzu informācijas sniegšanu aprūpes procesā iesaistītajām personām par sasniegtajiem rezultātiem un vēlamajām izmaiņām.
  • Spēja motivēt klientu ievērot dienas režīmu.
  • Spēja veikt telpu ikdienas uzkopšanu saskaņā ar higiēnas un pretepidēmiskā režīma prasībām, ievērojot telpu uzkopšanas zonējumu.
  • Spēja veikt klienta ar inkontinenci aprūpi, lietojot inkontinences higiēnas aprīkojumu, mazgāšanas un kosmētiskos līdzekļus.
  • Spēja nodrošināt pasākumus infekciju izplatības kontrolei infekciozas veļas savākšanas laikā.
  • Spēja iesaistīties komandas darbā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja veikt aprūpes darbības pilnvērtīga miega un atpūtas nodrošināšanai.
  • Spēja rūpēties par klienta mājdzīvniekiem pēc klienta norādījumiem.
  • Spēja veikt klienta starpenes aprūpi, pielietojot aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus atbilstoši klienta aprūpes līmenim.
  • Spēja identificēt iespējamos draudus pakalpojuma sniegšanas laikā un piesaistīt attiecīgo speciālistu to novēršanai.
  • Spēja identificēt iespējamās komplikācijas, veicot klienta barošanu caur zondi.
  • Spēja iegādāties pārtikas produktus atbilstoši veselīga uztura pamatnosacījumiem, ievērojot to realizācijas termiņus.
  • Spēja lietot kāju un nagu kopšanas tehniku atbilstoši klienta sadarbošanās spējām, veselības stāvoklim.
  • Spēja novērtēt tehniskā palīglīdzekļa, vides pieejamības, specializētā transporta nozīmi aprūpes procesa nodrošināšanā.
  • Spēja asistēt veselības aprūpes speciālistam klienta barošanā caur zondi.
  • Spēja veikt pirkumus atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja nodrošināt higiēnas procedūras klientam ar inkontinenci.
  • Spēja izprast pakalpojumu pēctecības un mijiedarbības nozīmi aprūpes procesā.
  • Spēja nodrošināt sabalansēta uztura uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fiziskajam stāvoklim, pielietojot klienta barošanas tehniku un speciālos traukus un galda piederumus barošanas nodrošināšanai klientam ar funkcionāliem vai kognitīviem traucējumiem.
  • Spēja ievērot korespondences konfidencialitāti.
  • Spēja novērtēt kāju nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja sadarboties ar klienta atbalsta sistēmām - personām, iestādēm, speciālistiem un pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja ievērot veselīga ēdiena pagatavošanas pamatprincipus.
  • Spēja sagatavot vai palīdzēt sagatavot korespondenci un sūtījumu atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja veikt klienta kāju un nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus kāju un nagu kopšanai.
  • Spēja veikt procedūras un pasākumus pēc saskarsmes ar potenciāli infekcioziem bioloģiskiem materiāliem.
  • Spēja pagatavot ēdienu klientam, ievērojot klientam nozīmēto ārstnieciskās diētas formu ēdiena pagatavošanai.
  • Spēja veikt preses izdevumu iegādi, pasūtīšanu vai abonēšanu atbilstoši klienta interesēm, t.sk. izmantojot e-vidi.
  • Spēja novērtēt roku nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja nodrošināt pietiekamu šķidruma uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
  • Spēja ievērot konfidencialitāti veicot maksājumus.
  • Spēja veikt klienta roku ādas un roku nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus roku un roku nagu kopšanai.
  • Spēja nodrošināt infekciju kontroli infekciju slimību izplatības un epidēmiju laikā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja palīdzēt klientam apģērbties vai noģērbties, ievērojot klienta individuālās vajadzības un funkcionālos traucējumus.
  • Spēja veikt klienta uzticētos maksājumus, t.sk. maksājumus e-vidē.
  • Spēja novērtēt klienta veselības stāvokli pirms un pēc masāžas pamatelementu lietošanas.
  • Spēja orientēties normatīvajos aktos, kas regulē aprūpes darbu.
  • Spēja sagatavot nepieciešamos resursus, aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus kvalitatīvai klienta aprūpes nodrošināšanai.
  • Spēja veikt darbības klienta pēcnāves aprūpes nodrošināšanā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja lietot masāžas tehnikas pamatelementus klienta asinsrites uzlabošanai higiēnas procedūru veikšanas laikā.
  • Spēja ievērot klienta tiesības, sekojot līdzi aktualitātēm nozares saistošajos normatīvajos aktos.
  • Spēja sagatavoties aprūpes darba veikšanai, izvēloties piemērotus aprūpes līdzekļus, tehnisko aprīkojumu un iekārtas.
  • Spēja veikt paliatīva un mirstoša klienta aprūpi.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības, ādas īpatnības un klienta drošību.
  • Spēja iesaistīties drošības pogas un elektroniskās uzraudzības sistēmas lietošanā.
  • Spēja veikt specifisko aprūpi atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām.
  • Spēja izvēlēties klienta mazgāšanas veidu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja nodrošināt klientam tehniskā palīglīdzekļa pieejamību.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbību mazgāšanas procesā.
  • Spēja nodrošināt klientam nepārtrauktu uzraudzību.
  • Spēja izvērtēt tehniskā palīglīdzekļa funkcionalitāti saskaņā ar lietošanas instrukciju.
  • Spēja lietot matu mazgāšanas inventāru, mazgāšanas līdzekļus, kosmētiku atbilstoši matu mazgāšanas veidam un klienta individuālajām vajadzībām.
  • Spēja atpazīt klienta veselību un drošību apdraudošos faktorus.
  • Spēja veikt klienta tehnisko palīglīdzekļu kopšanu saskaņā ar to lietošanas instrukciju.
  • Spēja veikt galvas ādas kopšanu un matu mazgāšanu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja veidot drošu vidi telpā un ārpus tās.
  • Spēja nodrošināt klientam medikamentu uzņemšanu, atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem un rekomendācijām.
  • Spēja veikt klienta ikdienas matu sakārtojumu, lietojot atbilstošu aprīkojumu un kosmētikas līdzekļus.
  • Spēja novērst klienta nošķiršanās un izolēšanas riskus un rīkoties saskaņā ar klienta vēlmēm.
  • Spēja nodrošināt klienta ķermeņa veļas maiņu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām un pašaprūpes līmenim.
  • Spēja noteikt un iespēju robežās novērst vai mazināt inkontinences izraisītās komplikācijas.
  • Spēja nodrošināt klientu izolāciju epidēmiju un infekcijas slimību laikā.
  • Spēja veicināt klienta līdzdarbību garīgās, fiziskās un sociālās aprūpes nodrošināšanā.
  • Spēja veikt klienta veselības stāvokļa novērošanu un identificēt izmaiņas veselības stāvokļa izmaiņas.
  • Spēja veikt klienta sejas apmatojuma kopšanu, pielietojot nepieciešamos instrumentus un materiālus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
  • Spēja sniegt informāciju klientam par aktivitāšu nepieciešamību un to pieejamību.
  • Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
  • Spēja veikt klienta sejas (acu, ausu un deguna) ikdienas kopšanu, lietojot atbilstošus higiēnas un kosmētikas līdzekļus, kā arī medikamentus.
  • Spēja veikt klienta atbalstīšanu ikdienas aktivitāšu veikšanā un sīkās motorikas attīstīšanai, saglabāšanai un uzturēšanai.
  • Spēja ievērot klienta datu aizsardzību un konfidencialitāti.
  • Spēja veikt klienta zobu un zobu protēžu tīrīšanu, pielietojot zobu un zobu protēžu tīrīšanas līdzekļus.
  • Spēja identificēt klienta intereses.
  • Spēja lietot informācijas tehnoloģijas (profesionālās lietojumprogrammas) veikto aprūpes darbību atzīmēšanai.
  • Spēja veikt klienta mutes dobuma kopšanu, pielietojot mutes dobuma kopšanas līdzekļus.
  • Spēja motivēt klientu izteikt ierosinājumus pakalpojuma uzlabojumiem.
  • Spēja precīzi dokumentēt aprūpes procesā veiktās darbības.
  • Spēja pielietot inventāru klienta higiēnas procedūru nodrošināšanai.
  • Spēja novērtēt klienta sadarbības spējas higiēnas procedūru nodrošināšanas laikā.
  • Spēja sagatavot aprīkojumu un telpu klienta higiēnas procedūru veikšanai.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības un klienta drošību.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbības iespējas mazgāšanās veikšanai.
Personai nepieciešamais materiāltehniskais nodrošinājums

Medicīnas halāts (forma), medicīnas apavi ar neslīdošu zoli

Noslēguma pārbaudījums
Eksāmens
Izglītības dokuments
Profesionālās kvalifikācijas apliecība
Uz izglītības programmu attiecināmā kvalifikācija
Aprūpētājs (3.PKL)
Valoda
Latviešu
Paredzētais mācību norises laiks
  • darba dienu vakari
  • brīvdienas
Īstenošanas periods (nedēļās)
27
Informācija par izglītības programmu izglītības iestādes tīmekļa vietnē