stars.gov.lv

Aprūpētājs

0.0
Nav vērtējuma
Lai pieteiktos programmai, lūdzu autorizējies platformā
Programmas veids
Profesionālās tālākizglītības programma
Mācību nozare
Veselības un sociālās aprūpes nozare
Īstenošanas vietas un periodi
    • Krišjāņa Valdemāra iela 37, Daugavpils, LV-5401:  01.10.2025 - 31.03.2026, 09.10.2025 - 31.03.2026
Mācību izmaksas par vienu dalībnieku
1 800,78 €
Personas līdzfinansējums
  • MN,   90,04 €,   Līdzmaksājums ir atkarīgs no izvēlētā izglītības programmas veida, no 5-30% apmērā no kopējās mācību maksas.
Prasības iepriekšējai izglītībai
Vispārējā pamatizglītība (Apliecība par vispārējo pamatizglītību)
Galvenās tēmas

Aprūpes process un profesionālā ētika      
Sociālpsiholoģija un saskarsmes pamati    
Veselības aprūpe 
Klientu aprūpe 
Ergonomikas pamati
Dokumentu pārvaldība
Darba un saistību tiesības
Sabiedrības un cilvēka drošība    
Pirmā palīdzība 

Kopējais stundu (akadēmiskais) skaits, no kurām:
640
Teorija klātienē
99
Teorija attālināti
176
Praktiskie darbi klātienē
55
Praktiskie darbi attālināti
70
Prakse klātienē
240
Profesionālās kompetences
  • Spēja sagatavot vai palīdzēt sagatavot korespondenci un sūtījumu atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja veikt aprūpes darbības pilnvērtīga miega un atpūtas nodrošināšanai.
  • Spēja orientēties normatīvajos aktos, kas regulē aprūpes darbu.
  • Spēja veikt klienta ar inkontinenci aprūpi, lietojot inkontinences higiēnas aprīkojumu, mazgāšanas un kosmētiskos līdzekļus.
  • Spēja veikt preses izdevumu iegādi, pasūtīšanu vai abonēšanu atbilstoši klienta interesēm, t.sk. izmantojot e-vidi.
  • Spēja identificēt iespējamās komplikācijas, veicot klienta barošanu caur zondi.
  • Spēja ievērot klienta tiesības, sekojot līdzi aktualitātēm nozares saistošajos normatīvajos aktos.
  • Spēja veikt klienta starpenes aprūpi, pielietojot aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus atbilstoši klienta aprūpes līmenim.
  • Spēja ievērot konfidencialitāti veicot maksājumus.
  • Spēja asistēt veselības aprūpes speciālistam klienta barošanā caur zondi.
  • Spēja iesaistīties drošības pogas un elektroniskās uzraudzības sistēmas lietošanā.
  • Spēja lietot kāju un nagu kopšanas tehniku atbilstoši klienta sadarbošanās spējām, veselības stāvoklim.
  • Spēja veikt klienta uzticētos maksājumus, t.sk. maksājumus e-vidē.
  • Spēja nodrošināt sabalansēta uztura uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fiziskajam stāvoklim, pielietojot klienta barošanas tehniku un speciālos traukus un galda piederumus barošanas nodrošināšanai klientam ar funkcionāliem vai kognitīviem traucējumiem.
  • Spēja nodrošināt klientam nepārtrauktu uzraudzību.
  • Spēja novērtēt kāju nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja veikt darbības klienta pēcnāves aprūpes nodrošināšanā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja ievērot veselīga ēdiena pagatavošanas pamatprincipus.
  • Spēja atpazīt klienta veselību un drošību apdraudošos faktorus.
  • Spēja veikt klienta kāju un nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus kāju un nagu kopšanai.
  • Spēja veikt paliatīva un mirstoša klienta aprūpi.
  • Spēja pagatavot ēdienu klientam, ievērojot klientam nozīmēto ārstnieciskās diētas formu ēdiena pagatavošanai.
  • Spēja veidot drošu vidi telpā un ārpus tās.
  • Spēja novērtēt roku nagu patoloģiskos stāvokļus.
  • Spēja veikt specifisko aprūpi atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām.
  • Spēja nodrošināt pietiekamu šķidruma uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
  • Spēja novērst klienta nošķiršanās un izolēšanas riskus un rīkoties saskaņā ar klienta vēlmēm.
  • Spēja veikt klienta roku ādas un roku nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus roku un roku nagu kopšanai.
  • Spēja veicināt klienta līdzdarbību garīgās, fiziskās un sociālās aprūpes nodrošināšanā.
  • Spēja novērtēt klienta veselības stāvokli pirms un pēc masāžas pamatelementu lietošanas.
  • Spēja nodrošināt klientam tehniskā palīglīdzekļa pieejamību.
  • Spēja palīdzēt klientam apģērbties vai noģērbties, ievērojot klienta individuālās vajadzības un funkcionālos traucējumus.
  • Spēja sniegt informāciju klientam par aktivitāšu nepieciešamību un to pieejamību.
  • Spēja lietot masāžas tehnikas pamatelementus klienta asinsrites uzlabošanai higiēnas procedūru veikšanas laikā.
  • Spēja izvērtēt tehniskā palīglīdzekļa funkcionalitāti saskaņā ar lietošanas instrukciju.
  • Spēja sagatavot nepieciešamos resursus, aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus kvalitatīvai klienta aprūpes nodrošināšanai.
  • Spēja veikt klienta atbalstīšanu ikdienas aktivitāšu veikšanā un sīkās motorikas attīstīšanai, saglabāšanai un uzturēšanai.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības, ādas īpatnības un klienta drošību.
  • Spēja veikt klienta tehnisko palīglīdzekļu kopšanu saskaņā ar to lietošanas instrukciju.
  • Spēja sagatavoties aprūpes darba veikšanai, izvēloties piemērotus aprūpes līdzekļus, tehnisko aprīkojumu un iekārtas.
  • Spēja identificēt klienta intereses.
  • Spēja izvēlēties klienta mazgāšanas veidu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja nodrošināt klientam medikamentu uzņemšanu, atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem un rekomendācijām.
  • Spēja motivēt klientu izteikt ierosinājumus pakalpojuma uzlabojumiem.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbību mazgāšanas procesā.
  • Spēja veikt klienta veselības stāvokļa novērošanu un identificēt izmaiņas veselības stāvokļa izmaiņas.
  • Spēja noskaidrot klienta apmierinātību ar sniegto aprūpes pakalpojumu un tā kvalitāti.
  • Spēja lietot matu mazgāšanas inventāru, mazgāšanas līdzekļus, kosmētiku atbilstoši matu mazgāšanas veidam un klienta individuālajām vajadzībām.
  • Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
  • Spēja veidot jēgpilnu dialogu klienta dzīves aktivitāšu uzturēšanai.
  • Spēja veikt galvas ādas kopšanu un matu mazgāšanu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
  • Spēja sniegt pirmo palīdzību visās vecuma grupās savas kompetences ietvaros.
  • Spēja ievērot klienta datu aizsardzību un konfidencialitāti.
  • Spēja mudināt klientu saglabāt līdzdarbību pašaprūpē.
  • Spēja veikt klienta ikdienas matu sakārtojumu, lietojot atbilstošu aprīkojumu un kosmētikas līdzekļus.
  • Spēja noteikt klienta veselības stāvokļa izmaiņas, pielietojot tehniku veselības stāvokļa izmaiņu noteikšanai.
  • Spēja lietot informācijas tehnoloģijas (profesionālās lietojumprogrammas) veikto aprūpes darbību atzīmēšanai.
  • Spēja iesaistīt klientu aprūpes procesā.
  • Spēja veikt klienta sejas apmatojuma kopšanu, pielietojot nepieciešamos instrumentus un materiālus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
  • Spēja informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos aprūpes jautājumos.
  • Spēja precīzi dokumentēt aprūpes procesā veiktās darbības.
  • Spēja nodrošināt klientam dzīves aktivitātes un to saglabāšanu.
  • Spēja veikt klienta sejas (acu, ausu un deguna) ikdienas kopšanu, lietojot atbilstošus higiēnas un kosmētikas līdzekļus, kā arī medikamentus.
  • Spēja izskaidrot klientam pakalpojuma saņemšanas un sniegšanas nosacījumus.
  • Spēja izvērtēt vides pieejamības iespējas pirms pasākumu apmeklēšanas.
  • Spēja iesaistīt klientu piedāvātajās aktivitātēs un veselības aprūpes pakalpojumos, ievērojot veselības aprūpes speciālistu rekomendācijas.
  • Spēja nodrošināt pasākumu apmeklēšanu, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja veikt klienta ledusskapja atkausēšanu un tīrīšanu, ievērojot elektrodrošības pasākumus un pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumus.
  • Spēja veikt klienta zobu un zobu protēžu tīrīšanu, pielietojot zobu un zobu protēžu tīrīšanas līdzekļus.
  • Spēja veidot pozitīvu dialogu ar klientu par aprūpes procesā iesaistīto profesionāļu darbības mērķiem.
  • Spēja apzināt klienta vajadzības pēc sabiedriskās dzīves.
  • Spēja veikt istabas augu kopšanu pēc klienta lūguma.
  • Spēja veikt klienta mutes dobuma kopšanu, pielietojot mutes dobuma kopšanas līdzekļus.
  • Spēja nodot un saņemt informāciju atbilstoši kompetencei.
  • Spēja sniegt klientam atbalstu un drošības sajūtu pārvietošanās laikā.
  • Spēja vienoties ar klientu par viņa personīgo mantu glabāšanas un kārtošanas kārtību.
  • Spēja pielietot inventāru klienta higiēnas procedūru nodrošināšanai.
  • Spēja strādāt komandā, ja pakalpojums vienlaicīgi jānodrošina vairākiem speciālistam.
  • Spēja palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās.
  • Spēja veikt klienta apavu kopšanu un nodrošināt to glabāšanu atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja novērtēt klienta sadarbības spējas higiēnas procedūru nodrošināšanas laikā.
  • Spēja izprast kompetenču sadalījumu starp dažādu pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus tehniskos palīglīdzekļus klientam piemērotākos un atbilstošākos tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot klienta drošību.
  • Spēja nodrošināt dzeramā ūdens uzglabāšanu, atbilstoši higiēnas prasībām.
  • Spēja sagatavot aprīkojumu un telpu klienta higiēnas procedūru veikšanai.
  • Spēja vienoties ar citiem komandas locekļiem par turpmāko informācijas apmaiņu un atgriezeniskās saites uzturēšanu.
  • Spēja nodrošināt klienta drošību tehnisko palīglīdzekļu izmantošanas laikā.
  • Spēja veikt ūdens piegādi un iznešanu, ievērojot sanitārās un ergonomikas prasības.
  • Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības un klienta drošību.
  • Spēja nodrošināt regulāru un precīzu informācijas sniegšanu aprūpes procesā iesaistītajām personām par sasniegtajiem rezultātiem un vēlamajām izmaiņām.
  • Spēja veikt klienta pārvietošanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja veikt pasākumus siltuma nodrošināšanai un saglabāšanai, atbilstoši ugunsdrošības prasībām.
  • Spēja novērtēt klienta līdzdarbības iespējas mazgāšanās veikšanai.
  • Spēja iesaistīties komandas darbā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja pielietot pozicionēšanas tehniku izgulējumu profilakses nodrošināšanai.
  • Spēja lietot, kopt un uzglabāt virtuves inventāru un sadzīves tehniku.
  • Spēja sniegt klientam psihoemocionālu un psihosociālu atbalstu.
  • Spēja identificēt iespējamos draudus pakalpojuma sniegšanas laikā un piesaistīt attiecīgo speciālistu to novēršanai.
  • Spēja nodrošināt klienta komfortu un drošību pozicionēšanas laikā.
  • Spēja nodrošināt klienta veļas tīrību un uzglabāšanu.
  • Spēja veikt pasākumus infekciju izplatības mazināšanai vai novēršanai saistībā ar klienta izdalījumiem.
  • Spēja novērtēt tehniskā palīglīdzekļa, vides pieejamības, specializētā transporta nozīmi aprūpes procesa nodrošināšanā.
  • Spēja veikt klienta pozicionēšanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu pozicionēšanas laikā, kā arī ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
  • Spēja nodrošināt atkritumu savākšanu, šķirošanu un utilizāciju atbilstoši sociālās aprūpes iestādes higiēniskajam un pretepidēmiskajam plānam.
  • Spēja veikt klienta izdalījumu savākšanu atbilstoši izdalījumu veidam.
  • Spēja izprast pakalpojumu pēctecības un mijiedarbības nozīmi aprūpes procesā.
  • Spēja veikt klienta gultas klāšanu un gultas veļas maiņu, lietojot atbilstošu tehniku “aizņemtas gultas” un “neaizņemtas gultas” klāšanā.
  • Spēja veikt telpu ikdienas uzkopšanu saskaņā ar higiēnas un pretepidēmiskā režīma prasībām, ievērojot telpu uzkopšanas zonējumu.
  • Spēja veikt izdalījumu novērtēšanu saistībā ar klienta veselības pataloģijām.
  • Spēja rūpēties par klienta mājdzīvniekiem pēc klienta norādījumiem.
  • Spēja identificēt urinācijas un defekācijas problēmas klientiem ar mazkustīgu dzīves veidu.
  • Spēja sadarboties ar klienta atbalsta sistēmām - personām, iestādēm, speciālistiem un pakalpojumu sniedzējiem.
  • Spēja nodrošināt pasākumus infekciju izplatības kontrolei infekciozas veļas savākšanas laikā.
  • Spēja iegādāties pārtikas produktus atbilstoši veselīga uztura pamatnosacījumiem, ievērojot to realizācijas termiņus.
  • Spēja identificēt patoloģiskos procesus pēc urinācijas un defekācijas.
  • Spēja veikt procedūras un pasākumus pēc saskarsmes ar potenciāli infekcioziem bioloģiskiem materiāliem.
  • Spēja nodrošināt klienta ķermeņa veļas maiņu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām un pašaprūpes līmenim.
  • Spēja veikt pirkumus atbilstoši klienta norādījumiem.
  • Spēja veikt darbības klienta urinācijas un defekācijas nodrošināšanai.
  • Spēja nodrošināt klientu izolāciju epidēmiju un infekcijas slimību laikā.
  • Spēja noteikt un iespēju robežās novērst vai mazināt inkontinences izraisītās komplikācijas.
  • Spēja ievērot korespondences konfidencialitāti.
  • Spēja motivēt klientu ievērot dienas režīmu.
  • Spēja nodrošināt infekciju kontroli infekciju slimību izplatības un epidēmiju laikā savas kompetences ietvaros.
  • Spēja nodrošināt higiēnas procedūras klientam ar inkontinenci.
Personai nepieciešamais materiāltehniskais nodrošinājums

 Datori, ja teorētiskas nodarbības notiek attālināti.   

Noslēguma pārbaudījums
Eksāmens
Izglītības dokuments
Profesionālās kvalifikācijas apliecība
Uz izglītības programmu attiecināmā kvalifikācija
Aprūpētājs (3.PKL)
Valoda
Latviešu
Paredzētais mācību norises laiks
  • darba dienu vakari
  • brīvdienas
Īstenošanas periods (nedēļās)
25
Informācija par izglītības programmu izglītības iestādes tīmekļa vietnē
Kontaktpersonas
  • Ludmila Soma - 26300560 - asvstudija@inbox.lv